آزمایشگاه کنترل کیفیت سازه دانشگاه امیرکبیر

انجام تمامی آزمون های کنترل کیفیت مکانیکی، ساختمانی و عمرانی

انجام تمامی آزمون های کنترل کیفیت مکانیکی، ساختمانی و عمرانی

آزمایشگاه کنترل کیفیت سازه دانشگاه امیرکبیر

آزمایشگاه کنترل کیفیت سازه دانشگاه امیرکبیر با استفاده از کادر مجرب و متخصص و از طریق یکپارچه سازی فعالیت های روزمره خود به واسطه فناوری اطلاعات به دنبال خدمت رسانی هر چه بهتر به تمامی متقاضیان عزیز می باشد
تمامی دستگاه های آزمایشگاه دارای گواهینامه کالیبراسیون بوده و تمامی آزمون های این مجموعه مطابق با استاندارد های معتبر ملی و جهانی انجام می شوند

آزمون کمانش

شرح آزمون کمانش

تئوری

 ستون ها و تیرهایی که تحت نیروهای فشاری محوری قرار دارند در بعضی از موارد رفتار بسیار مهمی به نام کمانش از خودشان نشان می دهند. قبل از شروع این بحث باید مفهوم تعادل را مورد مطالعه و بررسی قرار داد. بطور کلی سیستم ها با توجه به اینکه انرژی پتانسیل آنها مینیمم، ماکزیمم، یا ثابت باشد، به ترتیب در حالت تعادل ناپایدار، خنثی یا پایدار قرار دارند. ریاضیات مسئله، به مهندس این امکان را می دهد تا وضعیت تعادل سیستم ها را مورد بررسی قرار دهد و بفهمد که آیا تعادل ناپایدار، خنثی یا پایدار هست یا خیر.

مطالعه در مورد ستون ها در حدود دو قرن پیش توسط لئونارد اویلر ریاضیدان سویسی پایه ریزی شد به گونه ای که ایشان با استفاده از روابط ریاضی، معادله تعادل مربوط به ستون های مختلف با شرایط انتهای مختلف را ارائه دادند.

برای حالت تعادل پایدار اگر یک کره در پایین ترین قسمت یک ظرف مقعر شکل قرار گرفته باشد و یک نیروی خیلی کم به آن اعمال شود، کره مذکور در داخل ظرف مقداری نوسان انجام خواهد داد تا زمانی که دوباره به حالت تعادل و موقعیت اولیه خود برگردد، که این نوع تعادل را تعادل پایدار گویند. تعادل پایدار با مینیمم انرژی پتانسیل همراه است.

در تعادل ناپایدار یک کره را در نظر بگیرید که در قسمت بیرونی و بالای یک ظرف مقعر شکل قرار گرفته باشد، اگر نیروی ناچیزی به آن وارد شود، کره از حالت تعادل خارج می شود و انرژی پتانسیل آن تغییر خواهد کرد، این نوع تعادل را تعادل ناپایدار گویند.

اگر این کره روی یک سطح مسطح قرار گرفته باشد و نیرویی به آن اعمال شود، کره حرکت کرده و در موقعیت جدید قرار می گیرد اما انرژی پتانسیل آن تغییری نخواهد کرد، این نوع تعادل را تعادل خنثی گویند.

ستون های ایده آل و تئوری اویلر

تئوری اویلر در مورد ستون ها دارای فرضیات زیر است:

1-نیرو به دو انتهای ستون اعمال می شود به گونه ای که محور این نیرو با محور ستون همراستاست

2-ستون قبل از اعمال بار کاملا مستقیم است

3-پین های موجود در دو انتهای ستون ها بدون اصطکاک بوده و هیچگونه مقاومتی در مقابل حرکت ستون از خود نشان نمی دهند.

4-ستون از مواد همگن و ایزوتروپیک ساخته شده است

5-از وزن ستون در محاسبات، صرفنظر می شود

  • آزمایشگاه کنترل کیفیت سازه امیرکبیر

آزمون کمانش

تست کمانش

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی