آزمایشگاه کنترل کیفیت سازه دانشگاه امیرکبیر

انجام تمامی آزمون های کنترل کیفیت مکانیکی، ساختمانی و عمرانی

انجام تمامی آزمون های کنترل کیفیت مکانیکی، ساختمانی و عمرانی

آزمایشگاه کنترل کیفیت سازه دانشگاه امیرکبیر

آزمایشگاه کنترل کیفیت سازه دانشگاه امیرکبیر با استفاده از کادر مجرب و متخصص و از طریق یکپارچه سازی فعالیت های روزمره خود به واسطه فناوری اطلاعات به دنبال خدمت رسانی هر چه بهتر به تمامی متقاضیان عزیز می باشد
تمامی دستگاه های آزمایشگاه دارای گواهینامه کالیبراسیون بوده و تمامی آزمون های این مجموعه مطابق با استاندارد های معتبر ملی و جهانی انجام می شوند

صدور خدمات مهندسی ایران مستلزم مجهز شدن به سیستم BIM

حمیدعرفانیان‌جم دبیر علمی چهارمین همایش فناوری های نوین صنعت ساختمان در حاشیه برگزاری همایش در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی درباره اهداف کارگاه‌های همایش فوق که در استان خراسان رضوی در حالبرگزاری است، گفت: کارگاه‌ها با حضور سه گروه، چیدمان شده‌اند. گروه اول،دانشگاهیان و افراد آکادمیک هستند که کارگاه‌های نظری دارند. گروه دوم مدیراناجرایی هستند که در حوزه‌هایی مثل صنعت آب، گاز و برق فعالیت جدی دارند و گروه سومنیز، بخش خصوصی صاحب تکنولوژی هستند که در این دوره حضور پیدا کرده‌اند.

دبیر علمی چهارمین همایش بین‌المللی فن‌آوری‌های نوین صنعت ساختمانافزود: بخش خصوصی، تکنولوژی‌هایی را معرفی می‌کندکه علاوه بر آنکه موردتایید سیستم مهندسی داخل کشور است در رابطه با بحث پایداری و انرژی است. همچنین،کمپانی‌های بین‌المللی شرکت کننده همچون دانفوس دانمارک نیز در اینجا حضور دارندکه در دنیا صاحب تکنولوژی هستند.

عرفانیان‌جم، پخش فیلم‌های آموزشی بین کارگاه‌ها را از جمله نکات مثبتاین دوره دانست و گفت: پخش فیلم‌های آموزشی ۲ تا ۵ دقیقه‌ای بین کارگاه‌ها باموضوع اطفاء حریق، مباحث فرار و نجات انسان‌ها در هنگام بحران در ساختمان‌هایبلند، بحث شهر پایدار مباحث مهمی هستند که در این دوره از همایش به زبان انگلیسی وبا زیرنویس فارسی برای آموزش و آگاهی‌رسانی عمومی پخش می‌شوند و خود به لحاظ ارزش،در حد و اندازه یک کارگاه آموزشی به شمار می‌روند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۵ کارگاه در نشست حضور دارند، گفت: دوکارگاه که یکی مربوط به داخل و دیگری نیز مربوط به کشور ارمنستان بود به دلیلمشکلاتی که برای مسئولان کارگاره‌ها پیش آمد، برگزار نمی‌شود.

عرفانیان‌جم در بیان دلایل انتخاب کشورهای شرکت کننده در همایش گفت:هیچگونه ممیزی در انتخاب کشورهای شرکت کننده وجود نداشت. اما در رایزنی‌هایی کهانجام دادیم دو نکته را مدنظر قرار دادیم یکی آنکه کشورها، فن‌آوری‌هایی رابیاورند که به درد ایران در شرایط فعلی بخورد. همچنین، تکنولوژی‌های بیاید کههمدر حوزه تکنولوژی و هم سازه موردنیاز کشور باشد.

وی تصریح کرد: نماینده‌ای از کشور کره‌جنوبی در این دوره از همایشحضور دارد که با تکنولوژی لرزه‌گرهای سازه‌ای به این دوره آمده که دلیل شرکت اینتکنولوژی برای آن است که ایران همواره در بحران زلزله به سر می‌برد. سایر تکنولوژی‌هایمدعو در این همایش نیز چنینویژگی‌هایی دارند.

عرفانیان جم در رابطه با سیستم BIM گفت: building information modeling همان BIM است که مخفف یک روش جدیددر صنعت اطلاعات ساختمانی است. بدین‌معنا که از زمانیکه طراحی نقشه‌های یک ساختمانشروعمی شود تا زمانیکه یک سری از آنها شکل می‌گیرد تا مرحله اجرا، تمامیاطلاعات از نظر کارشناسی و فنی مورد بررسی قرار می‌گیرد. به عنوان‌نمونه، هنگامیکه یک دیوارکشیده می‌شود در طراحی فقط دو خط نیست بلکه کل محتوای دیوار قبلاتعریف شده و در مدل می‌آید.

وی گفت: در سیستم نرم افزاری BIM،ساختمانها به صورتمدل‌سازی طراحی می‌شوند.

این مقام مسئول چهارمین همایش بین‌المللی فن‌آوری‌های نوین صنعتساختمان ادامه داد: BIMt تکنولوژی نرم افزاری استکه سرعت کار و سرعت تولید نقشه‌های نرم‌افزاری ساختمان را ۱۰ها برابر می‌کند وعملا کنترل میزان مصالح و انرژی در آن ذخیر می‌شود. این در واقع آخرین تکنولوژیاست که در کشورهای توسعه یافته استفاده می‌شود و تمامی تولید مدارک فنی اعم ازساختمان و تولیدها بر اساس این مدل انجام می‌شود.

عرفانیان جم با اشاره به اینکه این تکنولوژی به صورت جسته و گریخته درایران استفاده می شود، گفت:از تمامی قابلیت‌های این سیستم متاسفانهاستفاده نمی‌شود. به این دلیل که این سیستم متصل به سیستم‌های دیتایی دیگراست و در جهان این سیستم دیتایی وجود دارد. مثلا بانک اطلاعات مصالح وجود دارد ومصالحی که در آن تعریف می‌شود بر اساس بانک استاندارداست.

وی گفت: ایران هنوز بانک اطلاعات مصالح را ندارد. آوردن سیستمنرم افزاری BIMمستلزم آوردن اطلاعات بیشتری است و بهنظر می‌رسد ما اساسا هیچ راه دیگری نداریم مگر آنکه به آن سمت برویم. به این دلیلکه در خارج از ایران، نقشه های که طراحی می شود بر اساس سیستم BIM است و ما اگر روزی بخواهیم صدور خدماتمهندسی داشته باشیم باید به این فن آوری مجهز باشیم./

  • آزمایشگاه کنترل کیفیت سازه امیرکبیر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی